”Hegemonisk maskulinitet, patriarkat och kapitalism ” Marxistiskt förtryck av minoriteter i det svenska folkhemsbygget

Bild (56).jpg

Den här bilden föreställer en tiggare som sitter och tigger efter pengar, på den skyllt i kartong där det vanligtvis finns en text där tiggaren förmedlar syftet med sitt tiggeri och ofta också vad pengarna skall gå till. Tex: ”Jag har två barn och inget jobb, behöver pengar till medicin”. Dessa budskap är ofta mycket personliga. I denna bild håller tiggaren istället en bild över klassamhället från början av 1900-talet. I originalet ser vi överst på var som likar en stor bröllopstårta en stor säck med dollar tecken. Strax där under en bild av Kungahuset, Prästerskapet, borgarna och längst ner en bild av arbetarklassen som kämpar och dör. Men ingenstans i denna bild av klassamhället finner vi någon tiggar. Inte därför att det inte fanns på den tid då målningen gjordes, tvärt om. Däremot ansågs dessa av Marx och marxisterna som ett oönskat slödder som bara var en produkt av det kapitalistiska samhället som ju genom revolution skulle krossas. I Sverige blev det inte en revolution till följd av arbetarklassens kamp utan istället, en reformation där de demokratiska socialisterna (socialdemokraterna och arbetarrörelsen) ledde landet mot en ny framtid. En framtid av modernitet, jämlikhet och ett folkhem. Den gamla fattigdomen skulle städas bort. Tiggare skulle inte längre finnas på våra gator.

Sen passerade det 90 år av folkhem, gratis sjukvård och understöd till de arbetslösa. Ett socialt skyddsnät, ingen skull behöva tigga i Sverige. Märk väl detta ”i Sverige”. Nationalism hade odlats i detta folkhem. En tydlig gräns mellan vi och dom. Sverige gick med i EU 1995. På den tiden var EU mindre än idag. År 2007 blev också Rumänien och Bulgarien medlemmar i EU. Året efter drabbades hela värden av en lågkonjunktur. I Rumänien ökade tex arbetslösheten från 7,2% i mars 2008 till 10,2% i mars 2010*. Detta slog hårt mot den romska minoriteten som stod längst ner på den sociala skalan i Landet. Enligt errc.org lever Romer i Rumänien under ett förtryck där det i stora medier går att utala sig som ”Våra zigenare är dumma”. ”De går genom landet och Europa barfota, bär kläder som får oss att avsky dem istället för att tycka synd om dem” och ”Att tigga och vara enträget närgångna i detta kommer aldrig att ge dem några fördelar.” Samtidigt hade de Rumänska Romerna liksom alla andra EU-medborgare fått vinröda pass. Varför stanna i ett rasistiskt land som förtrycker dig?

Denna grupp lever alltså under ett dubbelt förtryck. Dels från Rasister, nationalister och andra främlingsfientliga. Med också från vänster, från den Marxistiska teorin som genom sin negativa inställning till tiggare till trasproletariatet, skuggsamhället. Tiggare buntas ihop med prostituerade, yrkeskriminella, strejkbrytare samt arbetsskygga, vagabonder och luffare under begreppet trasproletariat eng. Lumpenprolitariat. Ilskan från det svenska folkhemmet riktas mot tiggarna. Folkhemmet försöker hitta en lösning, dom är organiserade brottslingar, dom är egentligen rika i hemlandet, dom är inte vårt problem. Osv. Men 1. Sverig är med i EU. 2. Inom EU råder fri rörlighet för medlemsländernas medborgare. 3. Romer är en av Sveriges minoritets- folkgrupper. 4. Att förbjuda tiggande är att sparka nedåt. Det svenska folkhemmet, som representeras av det nedersta lagret i den kapitalistiska bröllopstårtan, sparkar romerna i ansiktet när dom försöker klättra upp till den ”nedersta” klassen i det svenska samhället.

Den svarta triangeln var Nazisternas symbol för trasproletariatet.

The lumpen prince. Trashankarnas okrönte prins.

I den engelska wikipediaartikeln om Bakunin kan vi läsa följande:
”Bakunin hade en annan uppfattning jämfört med Marx på den revolutionära potentialen i trasproletariatet och proletariatet. Således var båda överens om att proletariatet skulle spela en nyckelroll, men för Marx var proletariatet det enda, ledande revolutionära agenten, medan Bakunin trodde på möjligheten att bönderna och till och med trasproletariatet kan ingå i revolutionen.[66] Bakunin anser att arbetarna är i en beroende situation gentemot sina arbetsgivare vilket förminskar deras revolutionära potential. För Bakunin fanns den revolutionära arketypen i en bondemiljö och bland utbildade arbetslösa ungdomar, olika marginalgrupper från alla klasser, prostituerade, rånare, de fattiga massorna som befinner sig i samhällets utkant då dessa har blivit utesluten från eller ännu inte upptagna i och beroende av industrin och dess ägare… [67]

Men vad har detta tal om Marx och Bakunin diskussion om revolutionell potential att göra med Tiggare i Sverige år 2018. – – – –

Jag tror att Marx i form av Marxismen har haft en stort inflytande över det sätt arbetarrörelsen formades i Sverige, vilket också låg till grund för den ”bruksorts mentalitet” som råder i de Svenska småstäder och orter där bruken lagt ner och många börjar rösta på sverigedemokraterna då dom presenterar en enkel förklaring för varför bruket lagt ner och varför det finns så många tiggare i Sverige. Därför är det inte ett så långt kliv från den socialdemokrati och det folkhem som byggdes upp av arbetarrörelse som vi Svenskar växt upp i, som alltså var förtryckande av de som inte ingick i gruppen arbetare. Dvs. dem som inte hade något jobb. Hur hade det istället sett ut om arbetarrörelsen hade byggt på ett integrerat samarbete med trasproletariatet och de svenska minoritetsfolken i skapandet av folkhemmet. Istället för att (för)trycka in alla i samma gråa fyrkantiga mall. Hur hade vi då idag sett på de tiggare som nu åter finns i vårt paradis?