URBAN the COWBOY

URBAN the COWBOY

”URBAN the COWBOY’s entangled LASSO”,

URBAN hittar i denna film sitt lasso och gräver med det upp en härva av historiska sammantraslingar av dess praktiska och symboliska innebörd. Generellt för samtliga ”URBAN the COWBOY” performance är följande: Enligt (Eliade1959, p4142) så ”förflyttas” under en upprepning av en ”arketypisk handling” utföraren till sakral tid, där hon ”är med gudarna” och spelar med i myterna. Att förflyttas till ”sakral tid” eller till en mytisk värld är också vad som sker när vi som barn leker, eller när jag som konstnär genom mitt alter ego, under performance ”leker cowboy”leker att min cykel är en häst och att alla elsparkcyklar är lösa boskap jag borde fånga in med mitt lasso. Genom att betrakta mitt agerande under dessa performance vill jag förstå mer om cowboymyten, och hur problematiska beteenden hos cowboyen också återfinns idag, dock i mer maskerad form, både i enskilda mäns maskulinitet, men också i vårt maskulinistiska samhälle. Som enligt (Connell2005) skapat tillsammans med mansnormen på så vis att de båda skapat varandra. Vi kan inte förstå kopplingen, skriver Connell (2005,p185186), mellan enskilda mäns maskulinitet och våldutövande, utan att förstå det också finns en global koppling mellan den våld och hegemonisk maskulinitet. Europeisk/Amerikansk maskulinitet var djupt involverade i våld runt om i världen då den Euro/amerikanska kulturen blev dominant.

COWBOY-Analysis

Myten svarar på frågan ”vem är jag” (May1991, p34). Cowboyfiguren sitter i filmen som en psykoanalytiker bakom den avklädde mannen på divanen. ”WHO ARE YOU?” frågan han, ”WHAT IS YOUR PURPOSE?”. Enligt C.G. Jung upplever människan mening med sin tillvaro då hon får spela med i det ”symboliska dramat”, och enligt Mircea Eliade (1959, p42) upplever den arkaiska människan bara att hon verkligen lever vid de tillfällen när hon upphör att vara sig själv och upprepar ”Arkaiska handlingar” I vilken grad är vi också idag ”Arkaiska människor”, och finns det grupper i samhället som kämpar för att aktivera det ”arkaiska tänkandet” hos oss? Varför gör de de,t och hur kan vi motverka det?) Enl. Hollis (2004, p19) är det människans behov av att skapa en [symbolisk] ordning i en ”kaotisk tillvaro” det som får henne att skapa och att tro på myter. (May1991, p 2122) menar att myterna enar vårt samhälle. De har inte till uppgift att vara sanna (Hollis2004, p 16) utan skall istället skapa stabilitet och moralisk vägledning. Det finns många kopplingar mellan myter, i meningen viktiga berättelser, till psykoanalysen. ”Vår tid är mytiskt labil”, ”vi måste medvetet skapa vår egen myt [om vår plats i välden] eller förslavas under något annans” (Hollis2004, p 29).”Vad är mitt kall?” myten vägleder det sociala spelet menar (Hollis2004, p 14.). Cowboymyten är enligt (May1991, p 49) USA:s viktigaste myt med lager på lager av hjältar som Daniel Boone, Kit Carsen och Buffalo Bill. Olika myter från de gamla länderna kombinerades till myten om ”det nya landet” och senare ”the American Dream”. Myten om den ensamme pionjären hämtade stoff från Odysséen (May1991, p.9596)

URBAN the Youtube-COWBOY ”Alpha male”

Parodi på Youtube klipp som beskriver snabba sätt att bli ”Alpha Male”. En ”myt” som cirkulerar på bl.a. Youtube är en förklaringsmodell kring maskulinitet och makt hos människor är ”Alpha Male”. Denna berättelse bygger till stor del på forskning gjord på schimpansers organisering, från boken ”Chimpanzee Politics” av Frans De Waal” som rekommenderades av det republikanska partiet i USA som läsning för deras medlemmar och myten spreds till affärsvärlden, och sedan vidare till videor likt denna på Youtube. Istället för att sprida teorier baserade på vetenskapliga studier av maskuliniteter hos människor , såsom ”Hegemonisk maskulinitet” (Connell2005). Donna Haraway har också problematiserat kring hur studier på apor används för att påverka samhällets förståelse om vad som anses ”Naturligt” hos människor. Verket behandlar frågor kring hur vårt samhälles ”myter” uppstår och sprids.

Referenser

Connell, R.W., ”Masculinities”, Allen & Unwin, 2005

De Waal, Frans, ”Chimpanzee Politics”, Johns Hopkins University Press, 2007

Eliade, Mircea, ”COSMOS and HISTORY”, Harper Brothers Publishers, New York, 1959

Haraway, Donna, ”Simians, Cyborgs and Women”, Free Association Books, 1991

Hollis, James, ”Myten i våra liv”, Centrum för jungiansk psykologi, 2004.

May, Rollo, ”The Cry for myth”, W. W. Norton & Company , New York, London, 1991